PODSTAWY PRAWNE:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe ( Dz. U. z 2019r. poz. 1148)
- Ustawa z 7 września 1991r. o systemie oświaty ( tekst jedn.: Dz. U. z 2018r. poz. 1457).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej ( Dz. U. z 2017r. poz. 356)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 25 sierpnia 201r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji ( Dz. U. z 2017r. poz. 1646)
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 września 2011r. w sprawie procedury „ Niebieskie Karty” i wzorów formularzy „ Niebieska Karta” ( Dz. U. Nr 209, poz.1245) ze zm.
- Statut przedszkola
BUDYNEK, WYPOSAŻENIE PRZEDSZKOLA, TEREN PRZEDSZKOLNY
Dyrektor zapewnia dzieciom i pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w przedszkolu i poza jego terenem.
- Budynek musi być wykorzystywany zgodnie z przeznaczeniem i musi posiadać plan ewakuacji.
- Plan ewakuacji przedszkola umieszcza się w korytarzu głównym, w miejscu widocznym i łatwo dostępnym.
- Drogi ewakuacyjne oznacza się w sposób wyraźny i trwały.
- Teren przedszkola musi być ogrodzony.
- Na terenie przedszkola zapewnia się:
- Właściwe oświetlenie
- Równą nawierzchnię dróg, przejść i ogrodu
- Instalacje do odprowadzania ścieków i wody deszczowej
- Wydzielone miejsce na zabawę i pobyt dzieci
KONTROLE TECHNICZNE
- Przynajmniej raz w roku dyrektor dokonuje kontroli budynku i ogrodu przedszkolnego pod kątem zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z placówki, szczególnie jeśli przerwa w funkcjonowaniu przedszkola wynosi co najmniej 2 tygodnie.
- Dyrektor powinien sprawdzić przede wszystkim:
- Stan zewnętrzny budynku – elewacja, dach, rynny, gzymsy, kominy, schody wejściowe, barierki, oświetlenie nad wyjściami ewakuacyjnymi;
- Korytarze, schody- ewentualne ubytki, balustrady, oznaczenia dróg ewakuacyjnych, umocowanie chodników
- Sale pobytu dzieci – wyposażenie i zabawki, oświetlenie, dostosowanie sprzętu do wzrostu dzieci, ogrzewanie- osłonięcia kaloryferów;
- Sale zajęć ruchowych – sprzęt;
- Łazienki – stan urządzeń;
- Zaplecze kuchenne;
- Oświetlenie, instalację elektryczną, wentylacyjną, gazową, wodno- kanalizacyjną, zabezpieczenie przeciwpożarowe
- Urządzenia na placu zabaw
- Po przeprowadzeniu kontroli sporządza się protokół, który przekazuje się do organu prowadzącego przedszkole.
- Terminy wymaganych kontroli specjalistycznych instalacji:
- Odgromowa – nie rzadziej niż raz na 5 lat
- Elektryczna – raz w roku
- Gaśnice – zgodnie z zaleceniem producenta
- Gazowa- raz w roku
WYCHOWANIE FIZYCZNE, SPORT I TURYSTYKA
- W przedszkolu codziennie prowadzi się ćwiczenia poranne, co najmniej 2 razy w tygodniu zestawy zabaw ruchowych, pojedyncze zabawy ruchowe w ciągu dnia, codzienne spacery i zabawy na świeżym powietrzu.
- Stopień trudności i intensywności ćwiczeń dostosowuje się do wieku dzieci i ich sprawności fizycznej.
- Dziecko skarżące się na dolegliwości zdrowotne nie bierze udziału w zajęciach ruchowych, o czym należy poinformować rodziców (prawnych opiekunów).
- Ćwiczenia i zabawy ruchowe prowadzone są z zastosowaniem metod i urządzeń zapewniających pełne bezpieczeństwo dzieci.
- Stan techniczny urządzeń oraz sprzętu gimnastycznego sprawdza się przed każdymi zajęciami.
- Nauczyciele zapoznają dzieci z zasadami bezpiecznego wykonywania ćwiczeń ( w tym pokaz sposobu wykonania) oraz uczestniczenia w grach i zabawach.
- Podczas pobytu na placu zabaw, dzieci mogą wejść na sprzęt terenowy tylko wtedy, jeśli obok czuwa i asekuruje dziecko nauczyciel lub inna osoba wspomagająca w opiece nad dziećmi.
- Podczas pobytu na placu zabaw brama wejściowa jest zamknięta w sposób uniemożliwiający dziecku wyjście na zewnątrz.
- Ilość osób opiekujących się grupą podczas pobytu na placu zabaw to nie mniej niż 1 osoba na 15 dzieci.
- Przed wyjściem z budynku przedszkola oraz po powrocie nauczyciel przelicza dzieci.
- Jeżeli miejsce, w którym mają być prowadzone zajęcia, lub stan znajdujących się w nim urządzeń technicznych może stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa dzieci, nauczyciel obowiązany jest nie dopuścić do zajęć lub przerwać je, wyprowadzając dzieci z miejsca zagrożenia oraz powiadomić o tym niezwłocznie dyrektora.
- Przedszkole może organizować wycieczki:
- turystyczno – krajoznawcze- wyjazdowe
- Programowe- związane z realizacją programu, np. na pocztę, do biblioteki, do sklepu, itp. – piesze lub wyjazdowe
- Imprezy wyjazdowe, np. do kina, teatru, jednodniowy biwak, itp.
- Wycieczkę przygotowuje się pod względem programowym i organizacyjnym. Dzieci i rodzice muszą być powiadomieni o :
- Celu wycieczki
- Trasie wycieczki
- Harmonogramie
- Regulaminie wycieczki
- Program wycieczki organizowanej przez przedszkole musi być zgłoszony na druku ‘ Karta wycieczki”. Zawiera w szczególności listę uczestników, imię i nazwisko kierownika oraz liczbę opiekunów. Kartę wycieczki zatwierdza dyrektor.
- Najpóźniej- dzień wcześniej o wycieczce powinni być powiadomieni rodzice dzieci. Rodzice każdorazowo na piśmie wyrażają zgodę na udział dziecka w wycieczce, za wyjątkiem wycieczek pieszych- wyjść w celu realizacji obowiązkowego programu, np. na pocztę, do sklepu.
- Liczba przewożonych osób w autokarze nie może być większa niż liczba miejsc w dowodzie rejestracyjnym pojazdu.
- Dyrektor wyznacza kierownika wycieczki lub imprezy spośród pracowników pedagogicznych o kwalifikacjach odpowiednich do realizacji określonych form krajoznawstwa i turystyki.
- Kierownik wycieczki lub imprezy w szczególności:
- opracowuje program i harmonogram wycieczki lub imprezy,
- opracowuje regulamin i zapoznaje z nim wszystkich uczestników,
- zapewnia warunki do pełnej realizacji programu i regulaminu wycieczki lub imprezy oraz sprawuje nadzór w tym zakresie,
- zapoznaje uczestników z zasadami bezpieczeństwa oraz zapewnia warunki do ich przestrzegania,
- określa zadania opiekuna w zakresie realizacji programu, zapewnienia opieki i bezpieczeństwa uczestnikom wycieczki lub imprezy,
- nadzoruje zaopatrzenie uczestników w sprawny sprzęt i ekwipunek oraz apteczkę pierwszej pomocy,
- organizuje transport i wyżywienie,
- dysponuje środkami finansowymi przeznaczonymi na organizację wycieczki lub imprezy,
- dokonuje podsumowania, oceny i rozliczenia finansowego wycieczki lub imprezy po jej zakończeniu.
- Opiekunem wycieczki lub imprezy może być nauczyciel albo, po uzyskaniu zgody dyrektora, inna pełnoletnia osoba.
- Opiekun w szczególności:
- sprawuje opiekę nad powierzonymi mu dziećmi,
- współdziała z kierownikiem w zakresie realizacji programu i harmonogramu wycieczki lub imprezy,
- sprawuje nadzór nad przestrzeganiem regulaminu przez dzieci, ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa,
- wykonuje inne zadania zlecone przez kierownika.
- Uczestnicy wycieczek i imprez podlegają dobrowolnemu 9 decyzja rodziców) ubezpieczeniu od następstw nieszczęśliwych wypadków.
- Przy organizacji zajęć, imprez i wycieczek poza teren przedszkola liczbę opiekunów oraz sposób zorganizowania opieki ustala się, uwzględniając wiek, stopień rozwoju psychofizycznego, stan zdrowia i ewentualną niepełnosprawność osób powierzonych opiece przedszkola, a także specyfikę zajęć, imprez i wycieczek oraz warunki, w jakich będą się one odbywać.
- Rodzice dzieci mających problemy w czasie poruszania się pojazdami mechanicznymi zobowiązani są do przedłożenia instruktażu dotyczącego sprawowania opieki.
- Opiekun wycieczki sprawdza stan liczbowy dzieci przed wyruszeniem z każdego miejsca pobytu, przejazdu, zwiedzania oraz po przybyciu do punktu docelowego. Nauczyciele zabierają ze sobą listę imienną uczestników.
- Kierownik wycieczki, za zgodą dyrektora przedszkola może pełnić także funkcje opiekuna wycieczki.
- Niedopuszczalne jest realizowanie wycieczek podczas burzy, śnieżycy i gołoledzi.
BEZPIECZNY POBYT DZIECKAW BUDYNKU PRZEDSZKOLNYM (SALA ODDZIAŁOWA, SZATNIA)
- Rodzice( opiekunowie prawni) przyprowadzający dziecko do przedszkola rozbierają je w szatni, następnie prowadzą do Sali wyznaczonej w organizacji przedszkola i zostawiają pod opieką nauczyciela.
- Zgodnie z umową zawartą miedzy dyrektorem i rodzicem ( opiekunem prawnym), dzieci przebywają określoną ilość godzin pod opieka nauczyciela.
- Zajęcia i zabawy programowe i dowolne odbywają się w bezpiecznych warunkach pod opieką nauczycieli i nauczycieli zajęć dodatkowych.
- W czasie programowych zajęć i zabaw dydaktyczno – wychowawczych prowadzonych z dziećmi, w godzinach wyznaczonych przez nauczyciela, drzwi do sali są zamknięte.
- O ramowym rozkładzie dnia rodzice są powiadamiani na początku roku szkolnego przez nauczycieli grup.
- Przed wyjściem do ogrodu przedszkolnego nauczycielka przypomina o zasadach bezpiecznej zabawy w ogrodzie. Razem wychodzą do szatni po przeliczeniu grupy przez nauczyciela.
- Po przeliczeniu dzieci wychodzą do ogrodu. przed opuszczeniem przedszkola nauczycielka sprawdza furtkę i bramę przedszkola, w razie potrzeby zamknięcia prosi pracownika przedszkola o jej zamknięcie. Dopiero po upewnieniu się, że teren przedszkola jest odpowiednio zabezpieczony opuszcza budynek przedszkola. Nauczycielka przypomina o regulaminie bezpiecznego korzystania z urządzeń, organizuje i monitoruje swobodne zabawy dzieci. Korzystanie z toalety przez dzieci przy wejściu do placówki odbywa się pod opieką pracownika przedszkola.
- W wyznaczonym przez nauczycielkę czasie, na sygnał, zorganizowana jest zbiórka dzieci, które ustawione w pary są liczone przez nauczycielkę.
- Nauczycielka przyprowadzająca po południu dzieci do innej grupy, liczy je w momencie wyjścia z Sali. Przekazuje listę dzieci z podpisami dotyczącymi godziny i osoby odbierającej dziecko z przedszkola. Nauczycielka odbierająca dzieci z innej grupy przed wyjściem nauczyciela przyprowadzającego dzieci, liczy je podczas przekazywania grupy, sprawdzając jednocześnie listę.
- Dzieci odbierane są przez rodziców bezpośrednio z grupy od nauczyciela.
- Nauczycielka oddaje dziecko rodzicom bądź opiekunom prawnym lub osobom upoważnionym za okazaniem dowodu tożsamości. Nauczyciele posiadają wykaz osób upoważnionych do odbioru dziecka.
PRZYPROWADZANIA I ODBIERANIA DZIECKA Z PRZEDSZKOLA
- Dzieci są przyprowadzane do przedszkola i odbierane z przedszkola przez rodziców (opiekunów prawnych). Są oni odpowiedzialni za ich bezpieczeństwo w drodze do przedszkola i z przedszkola.
- Rodzice osobiście powierzają dziecko nauczycielowi lub osobie pełniącej dyżur w sali zbiorczej. W przeciwnym wypadku żaden pracownik nie może ponosić odpowiedzialności za bezpieczeństwo i zdrowie dziecka.
- Nauczyciel przyjmujący dziecko pod opiekę od rodziców zobowiązany jest zwrócić uwagę na wnoszone przez dziecko zabawki i przedmioty- czy są one bezpieczne i nie stwarzają zagrożenia.
- Dzieci mogą być przyprowadzane przez inne osoby upoważnione na piśmie przez rodziców lub prawnych opiekunów.
- Rodzice ( prawni opiekunowie) ponoszą odpowiedzialność prawna za bezpieczeństwo dziecko odebranego przez upoważnioną przez nich osobę.
- Dokument upoważnienia jest własnoręcznie podpisany przez obojga rodziców (prawnych opiekunów). Upoważnienia dostarczane są osobiście przez rodziców do nauczycielki grupy przez rodziców i pozostają w dokumentacji grupy.
- Nauczyciele przedszkola mają obowiązek w razie wątpliwości co do wiarygodności osoby, która odbiera dziecko- sprawdzenia zgodności danych w dokumencie tożsamości z danymi na pisemnym upoważnieniu rodziców.
- Rodzice przyjmują odpowiedzialność prawna za bezpieczeństwo dziecko odebranego z przedszkola przez upoważnioną przez nich osobę.
POSTĘPOWANIE W SYTUACJI NIEODEBRANIA DZIECKA Z PRZEDSZKOLA LUB ZGŁOSZENIA SIĘ PO DZIECKO OBOBY NIEMOGĄCEJ SPRAWOWAĆ OPIEKI:
- Dzieci odebrane powinny być z przedszkola najpóźniej do godziny 16.00 lub zgodnie z godzinami odbioru podanymi przez rodzica lub prawnego opiekuna.
- Rodzice lub opiekunowie w przypadku braku możliwości do odbioru dziecka z przedszkola (w godzinach pracy przedszkola – sytuacje losowe) zobowiązani są do poinformowania telefonicznie (zgłoszenie telefoniczne dokonuje się wpisu do rejestru upoważnień telefonicznych, nauczyciel dokonuje potwierdzenia poprzez wykonanie telefonu do rodzica (opiekuna), lub osobiście poinformować o zaistniałej sytuacji nauczyciela lub dyrektora oraz do uzgodnienia innego sposobu odbioru dziecka.
- W przypadku zgłoszenia się po odbiór dziecka osoby nieupoważnionej pisemnie lub osoby, której stan wskazuje na spożycie alkoholu lub innych środków odurzających, nauczyciel jest zobowiązany do powiadomienia telefonicznie rodziców dziecka o zaistniałej sytuacji, ustalenia innej osoby oraz ustalenia terminu godzinowego odbioru dziecka.
- W sytuacji nie zgłoszenia się po dziecko w godzinach pracy przedszkola: rodziców, prawnych opiekunów lub osób upoważnionych pisemnie, nauczyciel ma obowiązek:
- skontaktować się telefonicznie z rodzicami lub osobami przez nich upoważnionymi, należy także wypytać dziecko o to kto je miał odebrać, gdzie mogą przebywać w tym czasie rodzice itp.,
- powiadomić telefonicznie rodziców, o tym, że dziecko pozostaje nieodebrane w przedszkolu po godzinach zamknięcia,
- ustalić kto i kiedy ma odebrać dziecko, umówić się telefonicznie z rodzicami lub osobami upoważnionymi,
- powiadomić telefonicznie o zaistniałej sytuacji dyrektora przedszkola,
- po konsultacji z dyrektorem, skontaktować się z Policją,
- Po konsultacji z dyrektorem przedszkola i Policją należy postępować wg. podanych przez Policję wskazówek.
- Z przebiegu zaistniałej sytuacji nauczyciel sporządza pisemną notatkę podpisana przez osobę dyżurującą (świadka zdarzenia), która zostaje przekazana do wiadomości dyrektora przedszkola oraz rady pedagogicznej.
- Czas pracy nauczyciela i dyżurującego pracownika obsługi, który pozostaje w dyspozycji w pracy do czasu odbioru dziecka przez rodziców lub prawnych opiekunów czy inne upoważnione osoby, zaliczany jest do 40 godzinnego czasu jego pracy.
ZACHOWANIA TRUDNE DZIECI
- Nauczyciele poprzez zabawy kształtują inteligencję emocjonalną w zakresie rozpoznawania emocji i radzenia sobie z nimi, kształtują świadomość siebie – swoich zainteresowań, upodobań, woli, wzmacniają samoocenę, uczą zasad bycia grupie, zachęcają do wyzwań i podejmowania zadań.
- W grupach przedszkolnych na początku roku szkolnego zawiera się umowy dotyczące zachowania – wspólnie z dziećmi wypracowuje się kodeksy grupowe, które są znane dzieciom i przez nich akceptowane;
- Nauczyciele nadzorują relacje fizyczne i psychiczne pomiędzy dziećmi, natomiast reagują w sytuacji dostrzeżonej nieprawidłowości;
- Nauczyciele stosują metody wychowawcze zapewniające oczekiwane rezultaty oraz niwelowanie zachowań niepożądanych;
- Rodzice mają możliwość indywidualnego uzgadniania z nauczycielem sposobów prowadzenia pracy wychowawczej z ich dzieckiem.
- W sytuacji zachowań niezgodnych z ustaleniami kodeksu, zachowań agresywnych dziecka podejmuje się następujące działania:
- Rozmowa z dzieckiem- opisanie zachowania, odwołanie do kodeksu grupowego w celu ustalenia poprawnego zachowania, uzyskanie od dziecka informacji o zrozumieniu przebiegu rozmowy i oczekiwań nauczyciela;
- Doprowadzenie do rozwiązania konfliktu między dziećmi poprzez wspólny opis zdarzenia przez obydwie strony, nazwanie wzajemnych emocji, negocjowanie rozwiązania;
- Jeśli zachowanie wychowanka wiąże się z uszkodzeniem ciała innego dziecka będącego sprawca, zgłoszenie sytuacji dyrektorowi;
- Obserwacja zachowania dziecka przez nauczyciela w celu egzekwowania ustaleń i zapewnienia bezpieczeństwa innym dzieciom;
- Obserwacja zachowania dziecka, sytuacji wychowawczej w grupie przez psychologa ( w sytuacji powtarzających się sytuacji kryzysowych);
- Ustalenie przyczyny powtarzających się zachowań niepożądanych, w tym agresywnych dziecka we współpracy z rodzicami, psychologiem i dyrektorem;
- Podjęcie ustaleń z rodzicami dziecka agresywnego zmierzającego do niwelowania zachowań trudnych we współpracy z psychologiem, ewentualnie dyrektorem;
- Założenie karty indywidualnych zachowań, jeśli sytuacje trudne ( agresja, nieposłuszeństwo) powtarzają się – motywowanie do zachowań pożądanych.
- Rodzice są zobowiązani do niezwłocznego informowania nauczyciela o niepokojących zdarzeniach dotyczących ich dziecka, które zdaniem rodziców miały miejsce w przedszkolu, w celu wyjaśnienia i podjęcia działań. W rozwiązaniu sytuacji trudnych nauczyciele współpracują z rodzicami, psychologiem oraz dyrektorem.
- Nauczyciele nie przekazują informacji o dzieciach, w tym o zachowaniach niepożądanych dziecka innym rodzicom i osobom postronnym.
WYPADKI
- Pracownik przedszkola, który pierwszy zauważył wypadek, niezwłocznie zapewnia poszkodowanemu opiekę, następnie sprowadza fachowa pomoc medyczną, a w miarę możliwości udziela poszkodowanemu pierwszej pomocy. O wypadku zawiadamia niezwłocznie dyrektora przedszkola.
- O każdym wypadku dziecka dyrektor zawiadamia niezwłocznie:
- Rodziców (prawnych opiekunów) poszkodowanego,
- Pracownika służby BHP
- Organ prowadzący
- Radę rodziców
- O wypadku śmiertelnym, ciężkim i zbiorowym zawiadamia się niezwłocznie prokuratora i kuratora oświaty.
- O wypadku, do którego doszło w wyniku zatrucia, zawiadamia się niezwłocznie inspektora sanitarnego.
- Do czasu rozpoczęcia pracy przez zespół powypadkowy, zwany dalej „ zespołem”, dyrektor zabezpiecza miejsce wypadku, wykluczając dopuszczenie osób niepowołanych.
- Czynności związane z zabezpieczeniem miejsca wypadku wykonuje dyrektor lub inny upoważniony pracownik przedszkola.
- Członków zespołu powołuje dyrektor.
- Zespół przeprowadza postępowanie powypadkowe i sporządza dokumentację powypadkową, w tym protokół powypadkowy.
- W skład zespołu wchodzą: pracownik służy BHP oraz społeczny inspektor pracy.
- Jeżeli z jakichkolwiek powodów nie jest możliwy udział w pracach zespołu jednej z osób, o której mowa w punkcie 8, dyrektor powołuje w jej miejsce innego pracownika przedszkola przeszkolonego w zakresie BHP.
- Jeżeli w pracach zespołu nie mogą uczestniczyć wszystkie osoby wymienione w punkcie 8, w skład zespołu wchodzą: dyrektor oraz pracownik przedszkola przeszkolony w zakresie BHP.
- W pracach zespołu może uczestniczyć przedstawiciel: organu prowadzącego, kuratora oświaty lub rady rodziców.
- Przewodniczącym zespołu jest pracownik służby BHP lub społeczny inspektor pracy. Jeżeli w zespole nie mogą uczestniczyć wymienione osoby, przewodniczącego zespołu wyznacza dyrektor spośród pracowników przedszkola.
- W sprawach spornych członek zespołu, który nie zgadza się ze stanowiskiem przewodniczącego, może złożyć zdanie odrębne, które odnotowuje się w protokole powypadkowym.
- Przewodniczący zespołu poucza poszkodowanego lub reprezentującego go osoby o przysługujących im prawach w toku postępowania powypadkowego.
- Z treścią protokołu powypadkowego i innymi materiałami postępowania powypadkowego zaznajamia się:
- poszkodowanego pełnoletniego,
- rodziców ( opiekunów) poszkodowanego małoletniego.
- Protokół powypadkowy doręcza się osobom uprawnionym do zaznajomienia z materiałami postępowania powypadkowego.
- Jeden egzemplarz protokołu powypadkowego pozostaje w przedszkolu.
- Organowi prowadzącemu i kuratorowi oświaty protokół powypadkowy doręcza się na ich wniosek.
- Protokół powypadkowy podpisują: członkowie zespołu oraz dyrektor.
- W ciągu 7 dni od dnia doręczenia protokołu powypadkowego osoby, o których mowa w punkcie 15, mogą złożyć zastrzeżenia do ustaleń protokołu. Zastrzeżenia składa się ustnie lub pisemnie przewodniczącemu zespołu.
- Zastrzeżenia rozpatruje organ prowadzący przedszkole.
- Zastrzeżenia mogą dotyczyć w szczególności:
- zlecić dotychczasowemu zespołowi wyjaśnienie ustaleń protokołu lub przeprowadzenie określonych czynności dowodowych;
- powołać nowy zespół celem ponownego przeprowadzenia postępowania powypadkowego
- Rejestr wypadków prowadzi dyrektor.
- Dyrektor omawia z pracownikami przedszkola okoliczności i przyczyny wypadków oraz ustala środki niezbędne do zapobieżenia im.
POSTĘPOWANIE W PRZYPADKU ODBIERANIA DZIECKA Z PRZEDSZKOLA PRZEZ RODZICÓW ROZWIEDZIONYCH, ŻYJĄCYCH W SEPARACJI LUB W WOLNYM ZWIĄZKU, BĄDŹ KONFLIKCIE.
- Nauczyciel wydaje dziecko każdemu z rodziców, jeśli ma on zachowane prawa rodzicielskie, o ile postanowienie sądu nie stanowi inaczej.
- Jeśli do przedszkola zostanie dostarczone postanowienie sądu o sposobie sprawowania przez rodziców opieki nad dzieckiem, nauczyciel postępuje zgodnie z tym postanowieniem.
- O każdej próbie odebrania dziecka przez rodzica/ opiekuna nieuprawnionego do odbioru, nauczyciel powiadamia dyrektora przedszkola i rodzica/ opiekuna sprawującego opiekę nad dzieckiem.
- Nauczyciel nie jest osobą uprawnioną do rozstrzygania sporów między rodzicami.
PROCEDURA POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU WYSTĄPIENIA U DZIECI OBJAWÓW CHOROBOWYCH
- Rodzice mają obowiązek zgłoszenia nauczycielowi lub dyrekcji wszelkich poważnych dolegliwości i chorób zakaźnych lub pasożytniczych dziecka.
- W celu zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu dzieci w przedszkolu nauczycielka może nie przyjąć dziecka, u którego widać wyraźne objawy choroby.
- Gdy u dziecka zauważa się objawy infekcji/ podwyższona temperatura, wymioty, biegunka, katar, uporczywy kaszel, apatia/ i mogące być objawem rozwijającej się choroby, nauczyciel zawiadamia rodziców/ opiekunów prawnych, prosi rodziców o odebranie chorego dziecka z przedszkola, zaleca konieczność odbycia konsultacji lekarskiej.
- Przy odbiorze dziecka z przedszkola nauczycielka podaje rodzicom informację o niepokojącym samopoczuciu lub zauważonych zmianach w zachowaniu dziecka w czasie pobytu w przedszkolu.
- W przypadku, gdy rodzice nie są w stanie odebrać dziecka z placówki osobiście, mogą upoważnić inna osobę – zgodnie z „ Procedurą przyprowadzania i odbierania dzieci”.
- W przedszkolu nie podaje się dzieciom żadnych leków doustnych, wziewnych oraz w postaci maści i żelu.
- Okoliczności , w których nauczyciel może podać dziecku lek ( zgodnie ze stanowiskiem Ministra Zdrowia z dnia 29 listopada 2010r. w sprawie podawania leków dzieciom przez nauczycieli w placówkach oświatowych). Dzieje się tak tylko w odniesieniu do dziecka z chorobą przewlekłą, kiedy występuje konieczność stałego podawania mu leków. Rodzice dziecka przed przyjęciem do placówki zobowiązani są do przedłożenia informacji: na jaką chorobę dziecko choruje, jakie leki na zlecenie lekarza zażywa ( nazwa leku, sposób dawkowania). Konieczne jest również dołączenie zlecenia lekarskiego oraz pisemnego upoważnienia do podawania dziecku leków. Nauczyciel zaś musi wyrazić zgodę na to, że będzie podawać dziecku leki.
- Wymóg pisemnego upoważnienia dotyczy również sytuacji, gdy stan zdrowia dziecka wymaga wykonania innych czynności ( np. kontroli poziomu cukru we krwi u dziecka chorego na cukrzycę, podania leku drogą wziewną dziecku choremu na astmę).
- Lekarz rodzinny zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 5 grudnia 2008r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi ( Dz. U. z 2008r. nr 234 poz. 1570), który podejrzewa lub rozpoznaje zakażenie, chorobę zakaźną lub zgon z powodu zakażenia lub choroby zakaźnej do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego: czerwonka bakteryjna, dur brzuszny i zakażenia pałeczkami durowymi, grypa ( w tym ptasia grypa u ludzi), krztusiec, odra, ospa prawdziwa, ospa wietrzna, płonica, różyczka i zespół różyczki wrodzonej, salmonelloza, wirusowe zapalenie opon mózgowo-rdzeniowych, mózgu i rdzenia ( z wyjątkiem wścieklizny), zakażenia i zatrucia pokarmowe o etiologii infekcyjnej nieustalonej.
- Dyrektor przedszkola prowadzi działania mające na celu zapobieganie rozprzestrzeniania się chorób ( dodatkowa dezynfekcja, rygor higieniczny, zmiana diety, informacja dla rodziców i opiekunów prawnych pozostałych wychowanków).
- W przypadku stwierdzenia wystąpienia chorób zakaźnych , zatruć pokarmowych lub przebywania na terenie przedszkola dzieci chorych, należy wzmóc rygor higieniczny. Zwiększyć częstotliwość mycia i dezynfekcji stołów, sanitariatów, zabawek.
PROCEDURA – DOTYCZY POSTĘPOWANIA W SYTUACJI WYSTĄPIENIA ZAGROŻENIA WYMAGAJĄCEGO PRZEPROWADZENIA EWAKUACJI
- W sytuacji wystąpienia pożaru decyzję o przeprowadzeniu ewakuacji dzieci i mienia oraz sposobie gaszenia pożaru podejmuje Dyrektor Przedszkola, a w razie jego nieobecności osoba upoważniona lub wyznaczona.
- Za bezpieczeństwo przeprowadzenia ewakuacji dzieci odpowiedzialny jest Dyrektor Przedszkola, który jednocześnie nią kieruje, a w czasie jego nieobecności osoba upoważniona.
- Ewakuację na wypadek pożaru lub innego niebezpieczeństwa należy prowadzić w następujących etapach:
- Ogłoszenie alarmu o pożarze lub innym niebezpieczeństwie przy użyciu gwizdka i komunikatu głosem: uwaga, uwaga, ogłaszam alarm ewakuacyjny!
- Zaalarmować straż pożarną
- Przystąpić do ewakuacji dzieci zgodnie z planem ewakuacji.
- Przystąpić do gaszenia pożaru przy użyciu podręcznego sprzętu gaśniczego ( gaśnice, koce gaśnicze)
- Na terenie przedszkola muszą być wyznaczone osoby odpowiedzialne za ewakuację i posiadać ukończone szkolenie z tego zakresu.
- Obowiązkiem nauczyciela jest bezpieczne wyprowadzenie dzieci:
- nauczyciel wyprowadza dzieci z pomieszczeń ustalonymi drogami ewakuacyjnymi,
- nakazuje dzieciom poruszać się w szeregu trzymając się za ręce, a sam idzie na początku trzymając pierwsze dziecko za rękę, na końcu wychodzi pomoc nauczyciela/ woźna, która sprawdza czy wszystkie dzieci opuściły miejsce zdarzenia
- nauczyciel wyprowadza dzieci w bezpieczne miejsce wyznaczone w planie ewakuacji.
PROCEDURA POSTĘPOWANIA NA WYPADEK WTARGNIĘCIA NAPASTNIKA NA TEREN PLACOWKI OŚWIATOWEJ
- Decyzję o ogłoszeniu sygnału alarmowego lub komunikatu ostrzegawczego w przypadku ujawnienia zagrożenia wynikającego z wtargnięcia uzbrojonego napastnika na teren placówki, podejmuje każdy kto zauważy na terenie placówki napastnika lub posiada informacje o jego obecności:
- Sygnał alarmowy w takiej sytuacji ma postać jednego długiego, trwającego 10 i więcej sekund dzwonka, który odróżnia się od sygnału alarmowego wywoływanego zagrożeniem pożarowym,
- Komunikat ostrzegawczy ( słowny)- „ Uwaga napastnik” – powtórzone trzy razy.
- Ewakuacja tylko w przypadku bezpośredniej bliskości wyjścia, z dala od źródła zagrożenia/ napastnika. Decyzję o ewakuacji podejmuje osoba mająca wychowanków pod opieką.
- Jeżeli bezpieczna ewakuacja jest niemożliwa:
- Zamknij drzwi,
- Zastaw drzwi ciężkim meblem, ławkami,
- Wyłącz wszystkie światła,
- Wyłącz/ wycisz wszystkie urządzenia elektroniczne,
- Połóż się na podłodze z dala od okien i drzwi,
- Nie otwieraj nikomu drzwi, służby ratownicze zrobią to same,
- Zachowaj ciszę
- Jeżeli jest to możliwe udzielaj pierwszej pomocy poszkodowanym.
- Powiadomienie służb ratowniczych o wtargnięciu uzbrojonego napastnika 9 w przypadku ewakuacji lub gdy nie jest ona przeprowadzona, najszybciej jak to możliwe ze względu bezpieczeństwa).
PROCEDURA NIEBIESKIEJ KARTY
- Procedura „ Niebieskiej Karty” obejmuje ogól czynności podejmowanych i realizowanych w związku z uzasadnionym podejrzeniem zaistnienia przemocy w rodzinie.
- Podejmowanie interwencji w środowisku wobec rodziny dotkniętej przemocą w rodzinie odbywa się w oparciu o procedurę „ Niebieskie Karty” i nie wymaga zgody osoby dotkniętej przemocą w rodzinie.
- Procedurę „ Niebieskie Karty” oraz wzory formularzy „ Niebieska Karta” określa Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie nakłada obowiązek prowadzenia procedury „ Niebieskiej Karty” także na przedstawicieli oświaty.
- Procedura wszczynana jest w sytuacji, gdy dany podmiot w toku prowadzonych czynności służbowych lub zawodowych powziął podejrzenia stosowania przemocy wobec członków rodziny lub w wyniku zgłoszenia dokonanego przez czółka rodziny lub przez osobę będącą świadkiem przemocy w rodzinie.
- Wszczęcie procedury następuje przez wypełnienie formularzy Niebieska Karta- „ A’ i „B”
- Formularz „ A” w terminie 7 dni jest przekazywany do przewodnicząceg0 gminnego zespołu interdyscyplinarnego, kopia pozostaje w przedszkolu.
- W ramach procedury w skład zespołu interdyscyplinarnego oraz grupy roboczej wchodzi przedstawiciel przedszkola.
- Formularz „B” jest przekazywany członkowi rodziny osoby objętej przemocą, jeśli nie jest ona podejrzana o sprawstwo przemocy. Formularz „ B” jest dokumentem dla osób pokrzywdzonych, zawierającym definicję przemocy, praw człowieka, informację o miejscach gdzie można uzyskać pomoc.
- W sytuacji krzywdzenia dziecka zdarzyć się może, że to oboje rodzice stosują wobec niego przemoc, a osoba małoletnia nie będzie miała innej najbliższej rodziny, której będzie można formularz „ B” przekazać. Dziecko może nie mieć pełnoletniego rodzeństwa, a dziadkowie mogą nie żyć, bądź mieszkać bardzo daleko. W takiej sytuacji należy powiadomić sąd rodzinny i nieletnich o wgląd w sytuację rodzinną dziecka, a formularz „ B” pozostanie u rozpoczynającego procedurę do czasu rozstrzygnięcia sytuacji dziecka.
- Rozmowę z osobą, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie, przeprowadza się w warunkach gwarantujących swobodę wypowiedzi i poszanowanie godności tej osoby oraz zapewniających jej bezpieczeństwo.
- Jeżeli osobą doznającą przemocy jest dziecko, to czynność w ramach procedury „ Niebieskie Karty” przeprowadza się w obecności rodzica, opiekuna prawnego lub faktycznego. W sytuacji, gdy to rodzic, opiekun prawny lub faktyczny są podejrzani o stosowanie przemocy wobec dziecka, te czynności przeprowadza się w obecności pełnoletniej osoby najbliższej ( w rozumieniu art. 115 § 11 kk) czyli np. dziadków, pradziadków oraz rodzeństwa ( w miarę możliwości również w obecności psychologa).
- Dyrektor przedszkola udziela osobie pokrzywdzonej ( lub podejrzanej o krzywdzenie) kompleksowych informacji o:
- możliwościach uzyskania pomocy, w szczególności psychologicznej, prawnej, socjalnej i pedagogicznej, oraz wsparcia, w tym o instytucjach i podmiotach świadczących specjalistyczną pomoc na rzecz osób dotkniętych przemocą w rodzinie,
- możliwościach podjęcia dalszych działań mających na celu poprawę sytuacji osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie
- organizuje niezwłocznie dostęp do pomocy medycznej, jeżeli wymaga tego stan zdrowia osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie;
- może prowadzić rozmowy z osobami, wobec których istnieje podejrzenie, że stosują przemoc w rodzinie, na temat konsekwencji stosowania przemocy w rodzinie oraz informuje te osoby o możliwościach podjęcia leczenia lub terapii i udziale w programach oddziaływań korekcyjno – edukacyjnych dla osób stosujących przemoc w rodzinie;
- diagnozuje sytuację i potrzeby osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie, w tym w szczególności wobec dzieci;
- udziela kompleksowych informacji rodziców, opiekunowi prawnemu, faktycznemu lub osobie najbliższej o możliwościach pomocy psychologicznej, prawnej, socjalnej i pedagogicznej oraz wsparcia rodzinie, w tym o formach pomocy dzieciom świadczonych przez instytucje i podmioty w zakresie specjalistycznej pomocy na rzecz osób dotkniętych przemocą w rodzinie.
- Dalsze czynności są prowadzone i dokumentowane przez zespól interdyscyplinarny.
Dyrektor Przedszkola Samorządowego
w Zaniemyślu
(-) Monika Tomczak – Zys